Szín Van Gogh

Kissé szégyenkezve vallom be, de legutóbb a nem éppen művészettörténetre szakosodott Daily Mail honlapján bukkantam rá egy érdekes, új teóriára Van Gogh festészetével kapcsolatban. Bár a hír más portálokon is megjelent, azért a forrás "szakszerűsége" már eleve megkérdőjelezi az elmélet mélységét. Arról van szó, hogy egy japán szín- és látáskutató Van Gogh képeit vette górcső alá, és tudományos kísérleteivel új magyarázatot talált a posztimpresszionista festő fantasztikus színkezelését illetően.

Kazunori Asada Hokkaidoban mutatta be elméletét, mely szerint Van Gogh színtévesztő lehetett. A japán kutató úgy jutott erre a megállapításra, hogy a festő képeinek reprodukcióit különböző színű fényekkel világította meg, és így a festményeken mindig más részlet lett hangsúlyos. A legnagyobb különbség a színtévesztők esetében leginkább problematikus tónusoknál volt: sárga, zöld, kék. Ezek a színek amúgy is fontos szerepet játszanak Van Gogh képein. Asada szerint azért festett a művész zöld tónusokat az égre vagy kék foltokat egy-egy arcra, mert ő nem úgy látta a képeit, mint egy átlagos ember, mivel színtévesztő volt.Az eltérő színű megvilágítás illetve a különböző szűrők miatt valóban valóban van különbség Van Gogh képeinek normál és színtévesztők által látott nézete között. Ezt mindenki meg is tapasztalhatja alább, akár van gondja a színekkel, akár nincs. Azt azonban, hogy a színjelenségek mennyire bizonyítják Asada feltevését, azt döntse el mindenki maga. Minden esetre elég merész elmélet, hogy a művészettörténet egyik legismertebb festője  színtévesztése miatt lett volna olyan kivételes.

Csillagos éjszaka - normál nézet


Csillagos éjszaka - ahogy a színtévesztők látják


Éjjeli kávézó, balra: normál nézet, jobbra: ahogy a színtévesztők látják


Önarckép, balra: normál nézet, jobbra: ahogy a színtévesztők látják


Hollók a gabonaföldek felett, normál nézet


Hollók a gabonaföldek felett, ahogy a színtévesztők látják

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése