Kilenc Caravaggio

Mi amore, Caravaggio...
Odavagyok Caravaggio-ért (itt is odavoltam, és itt is), és ahogy eddig tapasztaltam, nem csak én. Ő az a művész, akivel a legkevesebb kompromisszum árán lehet azonosulni. A festészete magával ragadó, bevonja képeibe a nézőt is, alkotásai mentesek a barokk cicomától. Kifinomult megoldásai rabul ejtik a műértőket, de a piszkos talpak és átizzadt ingek révén az egyszerű kortársak is átélhették a festményeit. 
Caravaggio iránti lelkesedésemből kifolyólag az elején szerettem volna megnézni a kiállítást, és mint egy kisgyerek izgultam a biztonsági ajtó előtt beengedéskor. Az első kép, amit megpillant az ember Caravaggio Fiú gyümölcskosárral című műve. Lenyűgöző! Én teljesen kivoltam! És még hátra volt 8 Caravaggio-mű és persze az egész kiállítás. 


Fiú gyümölcskosárral

Kígyótól megmart férfi
A teremsor az itáliai barokk és rokokó művészetet mutatja be, azok legkiemelkedőbb képviselői által. Caravaggio mellett rám Pompeo Batoni rokokó festészete tette a legnagyobb hatást, imádtam Canaletto és Francesco Guardi vedutáit, nagyon örültem Gianlorenzo Bernini és Rosalba Carriera portréjának. Kicsit sajnáltam, hogy Cristofano Allori-tól és Annibale Carracci-tól csak egy-egy mű került Budapestre, és hiányoltam (keveselltem) Tiepolo-t is. Az viszont nagyon jó volt, hogy Orazio és Artemisia Gentileschi is elég nagy szerepet kapott a kiállításon. És bár nem vagyok oda Guido Reni teátrális és mesterkélt műveiért, de Caravaggio ellenpontjaként jó volt látni néhány képet tőle is. A legnagyobb rejtélyt a Kék Farmervásznak Mestere jelentette, aki hipszter művészneve mellett az Utcagyerek lepénnyel című festményével pozitív benyomást tett rám. 

Ecce homo

Töviskoronázás
Keresztelő Szent János

Salome Keresztelő Szent János fejével

Salome Keresztelő Szent János fejével

Assisi Szent Ferenc

Antonio Martelli, máltai lovag portréja

Tudom, hogy nem kell reklámozni a Szépművészetit, de mindenkinek csak ajánlani tudom a kiállítást! Az alábbiakban összegyűjtöttem azt a 9 Caravaggio-képet, amit a tárlaton láthatunk. Ez persze nem pótolja a személyes élményt. Nem tudok mást mondani, mint amit a londoni piacok árusai: "Have a look, have a look!" Még van pár nap...

A kiállításhoz kapcsolódó infók itt találhatók.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése